10 najpopularniejszych błędów żywieniowych Polaków

8 września 2017

Liczysz kalorie, unikasz pewnych potraw, ćwiczysz, a Twoja waga stoi w miejscu lub systematycznie przybywa Ci kilogramów? Sprawdź, czy nie popełniasz któregoś z poniższych błędów.

Błąd nr 1: NIEZBILANSOWANA I NISKOKALORYCZNA DIETA

Kolorowe magazyny kuszą dietami, dzięki którym w ciągu kilku tygodni szybko pozbędziemy się kilkunastu kilogramów. Faktycznie, na samym początku diety ubogoenergetyczne dają spektakularne wyniki. Jednak organizm szybko przyzwyczaja się do mniejszej liczby dostarczanych kalorii, a w okresach głodu uruchamia „mechanizmy obronne” przed utratą cennej dla niego tkanki tłuszczowej. Tempo metabolizmu może spaść nawet o 40 proc, a organizm zacznie magazynować wodę bądź tłuszcz na „złe czasy”. Najczęściej, gdy osiągniemy upragnioną wagę, wracamy do starych nawyków żywieniowych i kilogramy wracają… z nawiązką.

Błąd nr 2: NIEREGULARNE POSIŁKI

Spożywasz jeden posiłek dziennie? Może to przynieść skutek odwrotny do zamierzonego – będziesz stale głodny i zdenerwowany. Warto jeść od trzech (śniadanie, obiad i kolacja) do pięciu posiłków dziennie (pierwsze śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja). Pozwala to utrzymać właściwy poziom insuliny, a tym samym zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej.

Błąd nr 3: NA ŚNIADANIE TYLKO KAWA

Jedz porządne śniadanie! To, czy i co zjemy rano, decyduje o kondycji fizycznej oraz psychicznej w pierwszej części dnia. Śniadanie powinniśmy tworzyć na bazie naturalnych i nieprzetworzonych produktów spożywczych. Zgodnie z zaleceniami Piramidy Żywienia i Aktywności Fizycznej, warto sięgnąć po: różnorodne warzywa i owoce (proporcje warzyw do owoców – 3:1), produkty zbożowe pełnoziarniste, mleko oraz nabiał. Uwaga! Unikaj produktów wysokoprzetworzonych, rafinowanych, ze sztucznymi dodatkami. Nienajlepszym pomysłem jest serwowanie na śniadanie parówek, wędlin z konserwantami i wzmacniaczami smaku, płatków śniadaniowych z cukrem i chemicznymi dodatkami czy słodzonych oraz sztucznie barwionych jogurtów lub serków.

Błąd nr 4: KOLACJA „NA BOGATO”

Pracujesz do późna i dopiero po powrocie do domu jesz obfitą kolację? To błąd! Nocą nasz organizm bierze sobie wolne, a jego głównym zadaniem jest regeneracja. Sycącego posiłku organizm nie będzie w stanie spalić, a zjedzone kalorie odłożą się w postaci tłuszczyku na bioderkach i brzuszku.

Błąd nr 5: FRYTKA ZAMIAST JABŁKA

Aż dwie trzecie Polaków codziennie sięga po różnego rodzaju przekąski (raport Od jedzenia humor się zmienia). Najczęściej są to słodycze bądź szybkie i jednocześnie niezdrowe przekąski typu fast food. Niestety produkty tego typu nie zawierają żadnych wartości odżywczych, są bogate w sól, cukier, tłuszcze i węglowodany, co niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie i smukłą sylwetkę.

Błąd nr 6: BIAŁE PIECZYWO

Odchudzając się, nie należy rezygnować z chleba – trzeba tylko sięgnąć po te odpowiednie. Za szczególnie ważny składnik diety uznaje się pieczywo razowe i pełnoziarniste, ponieważ zawiera błonnik, witaminy z grupy B i składniki mineralne. Pieczywo białe, które otrzymane jest z rafinowanej mąki, to źródło tzw. pustych kalorii, ponieważ oprócz energii pochodzącej z węglowodanów dostarcza śladowych ilości mikroelementów czy witamin.

Błąd nr 7: NIE CZYTAMY ETYKIET

Jedna czwarta Polaków nie czyta etykiet produktów i nie zwraca uwagi na zawarte na nich składniki (CBOS, Zachowania żywieniowe Polaków). Warto zmienić ten nawyk. Najważniejszą zasadą jest zwrócenie uwagi na listę użytych komponentów. Im lista jest krótsza, tym mniej dodatków znajduje się w jedzeniu. Zwracajmy również uwagę na to, co znajduje się na pierwszym miejscu (wykaz składników produktu podawany jest malejąco).

Błąd nr 8: CZEKOLADA IDEALNA NA… STRES

Ogromna większość dorosłych (aż 92 proc.) je słodycze, w tym ponad jedna trzecia (36 proc.) – kilka razy w tygodniu. Po słodycze sięgamy, gdy mamy zły nastrój bądź jesteśmy zestresowani. Zawarty w łakociach cukier zwiększa poziom glukozy we krwi, która z kolei stymuluje wydzielanie serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Zamiast czekolady sięgnijmy po zdrowszą alternatywę, czyli owoce, orzechy, ziarna, nasiona bądź pestki.

Błąd nr 9: PRODUKTY LIGHT

Nim sięgniemy po produkty light, które kuszą określeniami typu „niska zawartość tłuszczu”, „bez dodatku cukrów”, warto ich wartość odżywczą porównać z tradycyjnym produktem. Często okazuje się bowiem, że jogurt smakowy o obniżonej zawartości tłuszczu zawiera większe ilości węglowodanów (cukrów).

Błąd nr 10: NIE GOTUJĘ – JEM GOTOWE

Prawie 50 proc. Polaków sięga po dania gotowe (CBOS, Zachowania żywieniowe Polaków). Nim kupisz produkt tego typu, przeczytaj skład. Unikaj tych, które wystarczy zalać wodą i w pięć minut są gotowe, ponieważ często zawierają one barwniki, konserwanty, zagęszczacze, emulgatory, stabilizatory, ulepszacze smaku oraz gumy spożywcze i substancje słodzące.

Autor: Sylwia Kowalska
Artykuł pochodzi z wrześniowego wydania magazynu „Strefa Zdrowia Dla Każdego”