Czarna czy biała?

20 października 2017

Oprócz klasycznej małej czarnej, miłośnicy kawy sięgają po kawę wzbogaconą o mleko, śmietankę bądź cukier. Czy te dodatki mają wpływ na jej właściwości? Czy jest przez nie zdrowsza, czy niekoniecznie?

Po co pijemy kawę?

Kawa jest znana i chętnie spożywana na całym świecie. Kofeina zawarta w kawie, poprzez przyśpieszenie pracy serca oraz rozszerzenie naczyń krwionośnych, zwiększa przepływ krwi, a tym samym ukrwienie i dotlenienie całego organizmu. Wiele osób sięga po nią rano, ponieważ kawa pobudza organizm, poprawia koncentrację, usprawnienia myślenia i redukuje zmęczenie. To nie koniec jej zalet. Pijąc ją, zmniejszamy ryzyko zachorowania na marskość wątroby, nowotwór wątroby i jelita, na cukrzycę typu 2 czy chorobę Parkinsona. Napój ten polepsza perystaltykę jelit i ma właściwości antyoksydacyjne. Zbyt duża ilość wypitej kawy (ponad 8 filiżanek) powoduje nerwowość, zaniepokojenie i rozdrażnienie oraz utrudnia zasypianie.

Biała czy czarna?

Przyjmuje się, że klasyczna, czarna kawa to zaledwie 1 kcal w 100 ml. Dodatek mleka, bitej śmietany czy cukru nie tylko tworzy niezwykłą kompozycję smaku, ale również jest źródłem „pustych kalorii”. Kaloryczność filiżanki kawy z mlekiem (w zależności od zawartości w nim tłuszczu) waha się od 40 do 70 kcal. Natomiast kawa z cukrem i bitą śmietaną, liczy nawet 160 kcal!

Już w porządku mój żołądku

Koneserzy białej kawy cenią ją za łagodniejszy smak w porównaniu do czarnego napoju. Kawa bez dodatku mleka może jednak sprawiać problemy osobom o wrażliwym żołądku, w szczególności w przypadku choroby wrzodowej żołądka czy dwunastnicy. Mleko ma właściwości alkalizujące, dzięki czemu biała kawa mniej podrażnia śluzówkę żołądka. Z drugiej strony czarna kawa jest łatwiej strawna. Jeśli nie dokuczają nam choroby układu pokarmowego, warto wybrać czarną.

Dobra, ale z umiarem

Badania nie wskazują jednoznacznie, która kawa jest zdrowsza, czarna czy z dodatkiem mleka. Warto postawić jednak na umiar. Pijąc dwie czy trzy dziennie można liczyć na zachowanie zdrowotnego działania kawy. Niezależnie od tego, czy jest biała, czy czarna.