Dlaczego bolą mnie kolana?

30 października 2017

Kolano jest bardzo złożoną i skomplikowaną konstrukcją. Jakie są przyczyny bólu?

Staw kolanowy jest jedną z najbardziej podatnych na uszkodzenia częścią ciała. W trakcie chodzenia kolano musi udźwignąć ciężar naszego ciało. Ból może pojawić się w wyniku zbyt intensywnych ćwiczeń, przeciążenia stawu, kontuzji bądź choroby.

W grupie podwyższonego ryzyka

Osoby starsze często skarżą się na bóle stawu kolanowego, często wraz z wiekiem dochodzi do zwyrodnienia tej struktury.

W grupie podwyższonego ryzyka znajdują się również osoby bardzo aktywne fizycznie (do najbardziej kontuzjogennych sportów należą m.in. koszykówka, piłka nożna czy narciarstwo) oraz osoby z dużą nadwagą. U osób z nadwyżką kilogramów dochodzi do znacznego obciążenia stawów nawet podczas zwykłych czynności takich jak wstawanie czy chodzenie.

Urazy

Nagły ból kolana może być efektem skręcenia, mocnego uderzenia i może wiązać się z uszkodzeniem więzadła, ścięgna bądź chrząstki stawowej. Warto skonsultować się ze specjalistą, który zleci stosowne badania (RTG bądź rezonans magnetyczny) oraz leczenie.

Choroby

Ból spowodowany chorobą najczęściej zaczyna się od niewinnie odczuwalnego dyskomfortu, wraz z czasem bolesność się nasila. Przewlekły ból, który nie ustępuje, wymaga interwencji lekarskiej. Do najpopularniejszych chorób wywołujących przewlekłe bóle kolana zaliczamy m.in. zapalenie stawów, choroby reumatyczne, chorobę Osgooda-Schlattera oraz osteoporozę.

Jak zapobiegać?

Przede wszystkim nie należy lekceważyć urazów i dyskomfortu związanego z bólem kolan. Nieleczona kontuzja może prowadzić do powikłań, a nawet niepełnosprawności. Kluczowym elementem profilaktyki jest dbanie o prawidłową wagę ciała oraz dietę. W naszym menu nie powinno zabraknąć produktów bogatych w witaminę C (m.in. owoce dzikiej róży, czarnej porzeczki, grejpfruty, kiwi czy kapusta kiszona), która jest niezwykle istotna w profilaktyce i leczeniu uszkodzonych kolan. Ważna jest również dieta uwzględniająca ryby morskie, tj. śledzie, sardynki, łosoś czy makrela, oraz oliwa i olej rzepakowy, zawierające kwasy omega-3 o działaniu przeciwzapalnym. Istotny jest także nabiał będącym źródłem pełnowartościowego białka – budulca chrząstki stawowej.  O tym, by jak najdłużej zachować stawy w dobrej kondycji, przeczytacie także w artykule trenera i dietetyka Jakuba Mauricza.