Dobra KASZA

11 grudnia 2017

Kasza gryczana, jaglana, a może owsiana? Dlaczego warto zadbać, by kasze pojawiły się w naszym menu nie tylko od święta?

Kasza gryczana

Wytwarzana jest z ziarna gryki. Jest jedną z najpopularniejszych kasz goszczących na stołach Polaków. Ze względu na zawartość kwasu foliowego, który kształtuje rozwój układu nerwowego, polecana jest kobietom w ciąży oraz dzieciom. Kasza gryczana jest również cennym źródłem cynku, który odpowiada m.in. za kondycję paznokci, włosów czy skóry. Powinny po nią sięgać także osoby pijące dużo kawy, zestresowane bądź cierpiące na bezsenność, ponieważ jest bogata w magnez, który koi nerwy i ułatwia zasypianie. Kasza zawiera przy tym rutynę odpowiedzialną za uszczelnianie naczyń krwionośnych i powinna znaleźć się w menu osób podatnych na pękanie naczyń krwiono- śnych oraz borykających się z powstawaniem żylaków, pajączków czy obrzęków. Może być spożywana przez cukrzyków ze względu na niski indeks glikemiczny

Kasza jaglana

Jest łatwo przyswajalna, pożywna i zdrowa. Zawiera krzemionkę mającą leczniczy wpływ na stawy. Krzem pełni także funkcję w procesie mineralizacji kości, zapobiega ich odwapnianiu oraz przyspiesza regenerację po urazach. Pierwiastek ten wpływa również na przemianę materii, ułatwiając odchudzanie. Kleik z kaszy jaglanej polecany jest przy problemach żołądkowych, ponieważ jest lekkostrawny, a przy tym pożywny. Kasza jaglana jest bogatym źródłem witaminy z grupy B (tiamina – B1, ryboflawina – B2, pirydoksyna – B6 oraz kwas pantotenowy) i składników mineralnych, takich jak: magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo. Dostarcza też witaminę E oraz lecytynę, która poprawia pamięć i koncentrację. Porcja kaszy jaglanej pokrywa 82 proc. dziennego zapotrzebowania na mangan (niedobór tego pierwiastka może prowadzić do osteoporozy).

Kasza owsiana

Zawiera β-glukany, które poprawiają odporność organizmu. Kasza jest bogatym źródłem żelaza, dlatego zalecana jest osobom zagrożonym wystąpieniem niedokrwistości, m.in. kobietom ciężarnym czy dzieciom. W składzie kaszy owsianej znajduje się także kojący nerwy i ułatwiający zasypianie magnez. Z tego względu powinny spożywać ją osoby zestresowane oraz chorzy na depresję czy cierpiący na wyczerpanie nerwowe.

Kasza jęczmienna

Powstaje z ziaren jęczmienia. Dostępne są trzy odmiany – łamana (tzw. wiejska), per- łowa (cięte ziarno polerowane) oraz pęczak (całe, niepolerowane ziarno). Kasza jęczmienna zawiera β-glukany mające bardzo silne właściwości obniżające stężenie złego cholesterolu we krwi. Polecana jest osobom z miażdżycą, nadciśnieniem tętniczym i chorobami układu krążenia.

Kasza kuskus

Jest idealna dla wegetarian, ponieważ jest bogatym źródłem białka. Dodatkowym plusem jest fakt, że kaszy nie trzeba gotować, wystarczy zalać ją wrzątkiem i poczekać, aż napęcznieje. Dzięki zawartości błonnika mogą po nią sięgać także osoby cierpiące na dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.

Sylwia Krawczyk
Artykuł pochodzi z grudniowego wydania magazynu „Strefa Zdrowia dla Każdego”