Jedz gruszki!

23 sierpnia 2017

Składniki zawarte w tych owocach mają pozytywny wpływ m.in. na układ nerwowy i układ krążenia człowieka oraz obniżają ryzyko wystąpienia nowotworów.

Dla mózgu

Gruszki są bogatym źródłem miedzi, która odpowiada za prawidłowe przewodzenie sygnałów nerwowych między synapsami, wpływając korzystnie na zdolność uczenia się i  zapamiętywania. Znajdują się w  nich także naturalne przeciwutleniacze, np. epikatechina, która poprawia ukrwienie mózgu i  minimalizuje szansę wystąpienia udaru mózgu, oraz kwercetyna chroniąca przed wystąpieniem choroby Alzheimera.

Przeciw nowotworom

Owoce te znane są również z  właściwości antynowotworowych. Wynikają one m.in. z zawartości witaminy K, która przyjmowana codziennie (w dawce powyżej 108 mikrogramów) zmniejsza niemal dwukrotnie zagrożenie rozwinięcia się chłoniaka nieziarniczego, czyli groźnego nowotworu krwi. Jedzenie gruszek obniża także ryzyko pojawienia się nowotworu jelita grubego, a to dzięki błonnikowi, który usprawnia pasaż jelitowy i wspomaga usuwanie z organizmu wtórnych kwasów żółciowych.

Dla serca

Regularne spożywanie gruszek wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu krążenia. Pektyny pomagają obniżyć stężenie cholesterolu we krwi, przeciwutleniacz glutation zmniejsza szansę wystąpienia udaru mózgu, a kwercetyna zapobiega uszkodzeniom tętnic.

Jak je jeść?

Najzdrowsze są świeże owoce spożywane wraz ze skórką. W niej bowiem znajduje się więcej niż w  miąższu cennych składników, takich jak flawonoidy, przeciwutleniacze, substancje przeciwzapalne czy antynowotworowe.