Jedz maliny!

2 sierpnia 2017

Nie tylko doskonale smakują, ale także skutecznie leczą. Jakie właściwości prozdrowotne kryją te niepozorne letnie skarby?

Owoce najbardziej popularnej w  Polsce maliny właściwej (Rubus idaeus L.) są szczególnie cennym źródłem substancji leczniczych. Korzystnie wpływają na pracę serca, bo dzięki zawartości potasu i magnezu uszczelniają ściany naczyń krwionośnych. Natomiast żelazo i fosfor zwiększają ilość erytrocytów we krwi. Z tego względu maliny powinny znaleźć się w jadłospisie zwłaszcza osób starszych, kobiet w  ciąży oraz małych dzieci. Owoce tej rośliny charakteryzują się również bogactwem witamin (C, E, A, PP, B1, B2, B3), które m.in. usprawniają pracę układu odpornościowego.

Maliny to również cenne źródło związków o właściwościach przeciwutleniających. Należą do nich głównie polifenole, tj. flawonoidy wraz z antocyjanami, a także kwasy fenolowe, wśród których bardzo silnym antyoksydantem jest kwas elagowy. Substancje te hamują powstawanie wolnych rodników, które z  kolei niekorzystnie oddziałują na wiele związków w  organizmie, uszkadzają białka, lipidy, błony komórkowe, enzymy oraz materiał genetyczny. Udowodniono również właściwości przeciwwirusowe, antybakteryjne i przeciwzapalne przeciwutleniaczy. Dzięki zawartości olejków eterycznych maliny wykazują także działanie rozgrzewające, dlatego polecane są osobom gorączkującym.