Pary nie do pary

9 czerwca 2015

RYBA I OLEJ – cenny kwas omega-3 zawarty w mięsie ryb morskich neutralizuje prostaglandyny, czyli hormony powstające w organizmie człowieka na skutek pobudzenia nerwowego. Prostaglandyny mają wiele pozytywnych dla zdrowia funkcji, np. regulują pracę nerek i układu pokarmowego, ale są także odpowiedzialne za powstawanie stanów zapalnych stawów czy zaburzenia układu nerwowego. Łączenie ryb z olejami roślinnymi (słonecznikowym, z nasion winogron lub kukurydzianym), w których znajduje się „silniejszy” kwas omega-6, powoduje ograniczenie wchłaniania i stłumienie działania cenniejszych dla organizmu kwasów omega-3.

RYBY I ROŚLINY KAPUSTOWATE – kapusta, brokuł, kalafior, brukselka zawierają goitrogeny, czyli substancje ograniczające wchłanianie jodu z bogatych w ten pierwiastek ryb. Aby zneutralizować niekorzystne działanie tych warzyw, wy- starczy gotować je przez kilka pierwszych minut bez przykrycia.

POMIDOR I OGÓREK – zawarty w ogórku enzym askorbinaza utlenia witaminę C z pomidora, dlatego nie powinno łączyć się tych warzyw w jednym daniu. Rozwiązaniem może być skropienie sałatki sokiem z cytryny, octem jabłkowym bądź balsamicznym lub zastąpienie świeżego ogórka kiszonym, który nie zawiera tego enzymu.

POMIDOR I TWARÓG – idealne połączenie smakowe może powodować dolegliwości stawów. Zawarte w pomidorze kwasy łączą się z wapniem z twarogu, tworząc nierozpuszczalne kryształki, które osadzają się w stawach, powodując ich stany zapalne. Problem pojawia się przy zbyt częstym spożywaniu tego duetu.

CZERWONE MIĘSO I WINO – popijanie wina do dań np. z wołowiny sprawia, że bogactwo żelaza zawarte w czerwonym mięsie nie jest przyswajane. Winę ponoszą garbniki, które znajdują się w czerwonym winie.

Strona 2 z 212