Pij na zdrowie!

28 czerwca 2016

Z powodu wyższych temperatur powietrza latem spada ochota na ciężkostrawne, kaloryczne potrawy. Warto wówczas sięgnąć po sycące dojrzałe owoce i warzywa, które są doskonałą bazą nie tylko deserów czy surówek, ale także koktajli.Koktajl odchudzający

  • marchewka (jedna duża lub dwie mniejsze)
  • pomidor
  • jabłko
  • łodyga selera naciowego
  • połowa czerwonej papryki
  • dwie łyżki poszatkowanej naci pietruszki

Marchew, jabłko i pomidora należy obrać, następnie zmiksować wraz z resztą składników. Do smaku można dodać kroplę sosu tabasco.

Zalety zdrowotne

Pietruszka i seler wykazują działanie moczopędne, wspomagając usuwanie nadmiaru wody z organizmu. Marchew oczyszcza z toksyn zalegających w jelitach i wątrobie. Pektyny zawarte w jabłkach ułatwiają trawienie. Wszystkie użyte w przepisie warzywa i owoce dostarczają niewielu kalorii, mają za to dużo błonnika, który sprzyja wypełnieniu żołądka i hamuje uczucie głodu. Dodatkowym bonusem w przypadku tego koktajlu jest potężna dawka witaminy C zawartej w papryce i natce pietruszki.

Wzmacniająca bomba witamin i minerałów

  • połowa dojrzałego mango
  • dojrzały banan
  • kilka plastrów świeżego ananasa
  • odrobina wody lub naturalnego jogurtu

Owoce należy obrać ze skórki i zmiksować na gładką masę z dodatkiem zimnej wody mineralnej bądź jogurtu.

Zalety zdrowotne

Wszystkie z proponowanych w przepisie owoców dostarczają w dużych dawkach różnorodnych witamin i minerałów. Banan bogaty jest w potas i witaminę C. Posiada też pewne ilości magnezu, miedzi, cynku i witaminy E. To owoc dosyć kaloryczny, dlatego dobrze go łączyć z ananasem, który sprzyja przemianie materii, a przy tym uzupełnia dietę o mangan, żelazo i miedź. Mango stanowi źródło potasu, wapnia i fosforu, jednak cenić powinniśmy je przede wszystkim za dużą zawartość witamin: B6, K, E, A oraz C.

Koktajl dla osób z chorobami tarczycy

  • czereśnie (100 g)
  • pół kubeczka jogurtu naturalnego
  • miód (pół łyżeczki)

Czereśnie należy umyć i usunąć z nich pestki, następnie zmiksować z pozostałymi składnikami.

Zalety zdrowotne

Czereśnie zawierają duże ilości jodu niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Sto gramów owoców dostarcza aż 330 mg tego pierwiastka, czyli więcej niż taka sama ilość mięsa dorsza i wielu innych ryb morskich. Koktajl ten to dokonała propozycja także dla osób z artretyzmem, ponieważ dostarcza znaczną porcję witaminy B5, szczególnie potrzebnej cierpiącym na tę dolegliwość.

Koktajl dla serca

  • pół szklanki mieszanych leśnych owoców (maliny, jeżyny, jagody)
  • jeden banan
  • łyżeczka miodu
  • pół szklanki jogurtu naturalnego

Wszystko razem należy zmiksować, pić najlepiej schłodzone.

Zalety zdrowotne

Banan jest jednym z najbogatszych naturalnych źródeł potasu, pierwiastka niezbędnego do prawidłowej pracy serca (normuje ciśnienie tętnicze krwi). Owoce leśne dostarczają z kolei sporej dawki działającego przeciwzakrzepowo kwasu acetylosalicylowego.

Koktajl dla pięknej cery

  • 100 g miąższu z dyni
  • 150 ml świeżo wyciśniętego soku jabłkowego
  • pół szklanki wody

Sok jabłkowy najlepiej przygotować samodzielnie (np. w wyciskarce lub sokowirówce). Można także pokrojone na kawałki jabłko zmiksować z pozostałymi składnikami.

Zalety zdrowotne

Miąższ dyni stanowi bogate źródło beta-karotenu, czyli prowitaminy A, która naszej skórze jest szczególnie potrzebna latem. Beta-karoten przyspiesza bowiem opalanie, a magazynowany w skórze przedłuża efekt opalenizny. Chroni przy tym przed negatywnymi skutkami promieniowania UV oraz powstawaniem posłonecznych plam i przebarwień.

Tekst: Justyna Wydra