Pokonać stres

14 września 2017

Współczesna codzienność wymusza coraz szybsze tempo życia. By zdążyć ze wszystkim i jednocześnie niczego nie odpuszczać, poddajemy się temu galopowi. Istnieją metody, które skutecznie pozwalają uwolnić się z jarzma stresu. Regularnie praktykowane nie tylko uspokoją, ale też przyniosą inne korzyści!

Naturalna obrona

Naukowcy od lat udowadniają, że nie istnieje lepsza, naturalna metoda na stres od aktywności fizycznej. Inteligenta natura wyposażyła nas w chemiczne systemy, które przy odpowiedniej stymulacji pozwalają zwalczyć napięcie. Podczas uprawiania sportu poziom hormonu stresu (kortyzolu) znacząco spada, a nasz organizm produkuje kwas (GABA) tłumiący aktywność neuronów odpowiadających za powstawanie napięcia. Ponadto w trakcie wykonywania ćwiczeń w naszym organizmie uwalniane są także składniki leków antydepresyjnych (norepinefryna i serotonina) oraz, poprawiają- ce nastrój i zmniejszające ból, endorfiny. Jesteśmy świetnie wyposażeni w systemy samoobrony przed stresem. Jedyne, co pozostało zrobić, to… ruszyć się!

Odmienne stany świadomości

Dalekowschodnie kultury uchodzą za znacznie bardziej zrelaksowane i pełne akceptacji w stosunku do problemów codzienności. Pomaga im w tym regularna praktyka medytacji, czyli ćwiczenie umysłu poprzez wprowadzenie się w odmienny stan świadomości, by nie identyfikować się ze swoimi emocjami lub jako cel sam w sobie. To niezwykle efektywna metoda na to, aby nasze rozpędzone myśli zrelaksowały się, uspokoiły i osiągnęły harmonię. Takie kilkudziesięciominutowe odcięcie się od otaczającego świata pozwala spojrzeć na kłopoty z innej perspektywy, a tym samym ograniczyć wagę problemów. Osoby uprawiające medytację znajdują wewnętrzną równowagę, znacznie spokojniej przechodzą przez emocjonalne zawirowania czy napięcia w pracy. Istnieje wiele metod praktyki, najlepiej spróbować kilku i znaleźć tę, która najbardziej nam odpowiada.

Absolut natury

Miejscem, które niezmiennie i nieprzerwanie oferuje ciszę, ukojenie i totalną akceptację, jest natura. Na jej łonie nie tylko świetnie się regenerujemy, oddychamy świeżym powietrzem, zaczynamy dostrzegać jej absolutne piękno, które koi nas od środka. W zderzeniu z jej transcendentną dobrocią i mądrością nasze kłopoty płowieją, a my mając poczucie, że jesteśmy częścią czegoś tak niesamowitego, czujemy się lepsi. Z takim stanem umysłu znacznie łatwiej stawiać czoła często wyolbrzymionym perypetiom rzeczywistości.

Sami dla siebie

Liczba obowiązków, z jaką zmagamy się na co dzień, problemy w pracy, perypetie rodzinne, potknięcia osobiste, zdrowotne, finansowe sprawiają, że często zapominamy o własnych potrzebach. Niezależnie od napiętego grafiku spraw, powinniśmy znaleźć czas na rozwijanie pasji, na wypady do kina czy teatru, na spotkania z przyjaciółmi. Nic nie odstresowuje lepiej jak zanurzenie się w muzyce, świetnie napisanej książce, wciągającej opowieści filmowej, rozmowie z wieloletnimi przyjaciółmi, gorącej i pełnej bąbelków wannie. Zestresowana osoba, która aktywnie szuka ukojenia, musi zatrzymać się, pobyć ze sobą, znaleźć czas dla samej siebie.

Cielesna terapia

Napięcie generowane każdego dnia znajduje się w różnych obszarach naszego ciała i umysłu. Często odczuwamy je fizycznie i to dopiero ból uświadamia nam, jak bardzo zestresowani jesteśmy. W takiej sytuacji z pomocą przyjdą studia masażu. Dobrze wykonany masaż relaksacyjny to uczta dla ciała i ducha. Nie tylko usuwa bóle nerwowe, pozwala także zrelaksować się, odstresować a także wyciszyć. Wiele osób korzystających regularnie z usług masażysty odczuwa także przypływ energii życiowej i witalności. Lista plusów nie ma końca. Masaże poprawiają krążenie, sylwetkę, jędrność i elastyczność skóry, samopoczucie, rozbijają tkankę tłuszczową, zmniejszają skórkę pomarańczową. Po tygodniu wypełnionym troską o pracę, dom, dzieci, psa zasłużyliśmy na to, by ktoś zadbał o nas. A jeśli zabraknie na to czasu, istnieją także techniki automasażu.

Ewa Chmielarz
Artykuł pochodzi z wrześniowego wydania magazynu „Strefa Zdrowia dla Każdego”