Skandynawski sposób na zdrowie

11 października 2012

Nordic walking to sport, który zdobywa coraz większą popularność. Jest doskonałym sposobem na aktywne spędzenie wolnego czasu, odprężenie i relaks. Aby go uprawiać nie potrzebujesz mnóstwa specjalistycznego sprzętu – wystarczy wygodne obuwie, dwa kije i odrobina chęci. Co najważniejsze, nordic walking trenować może każdy, a jego efekty są imponujące!

Nordic walking, to połączenie marszu z techniką odpychania się od podłoża za pomocą specjalnych kijków. Choć wydawać by się mogło, że jest to sport stosunkowo nowy, jego historia sięga pierwszej połowy XX wieku. Właśnie wtedy Finowie wymyślili sauvakävely, czyli „chodzenie z kijami”. W kolejnych dziesięcioleciach, marsz wykorzystywali biathloniści i narciarze biegowi – była to forma letniego treningu, przygotowująca do zawodów zimowych. Przez długi czas nordic walking był popularny jedynie w kręgach sportowych. Dopiero w 1997 r. został oficjalnie uznany za samodzielną dyscyplinę i szybko zyskał rzesze zwolenników na całym świecie.

Zyskaj jak najwięcej

W czym tkwi tajemnica popularności tzw. spacerów nordyckich? Przede wszystkim w swobodzie jaką zapewniają. Możemy uprawiać je przez cały rok, a do tego nie ma ograniczeń co do miejsca ćwiczeń, chodzić z kijkami możemy na ulicach miast, w lesie, na plaży i nie tylko. To doskonały sposób na spędzenie czasu z przyjaciółmi – spacer pozwala na swobodną rozmowę i nie przemęcza. Jednak główną zaletą tej dyscypliny jest jej wpływ na nasze zdrowie. Dzięki wykorzystaniu kijków podczas marszu, trenujemy nie tylko dolne partie ciała, ale również ręce, ramiona, barki, mięśnie klatki piersiowej oraz kręgosłup. Taki spacer angażuje ponad 90% mięśni całego ciała, które pracują zupełnie inaczej niż podczas zwykłego marszu, a przez to stają się mocniejsze i bardziej wytrzymałe. Regularne treningi dobrze wpływają również na nasze serce i układ krwionośny. Nordic walking jest też idealną propozycją dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy. Marsz z kijkami spala nawet do 400 kalorii w ciągu godziny i kładzie mniejszy nacisk na nogi i plecy niż na przykład bieganie. Spacery nordyckie zmniejszają też ryzyko osteoporozy, wzmacniają odporność, poprawiają sprawność mózgu i obniżają cholesterol.

Pierwsze kroki do formy

Nordic walking to sport, który może uprawiać każdy, niezależnie od wieku – trenują zarówno osoby młode, jak i seniorzy. Polecany jest nie tylko tym, którzy chcą wyrzeźbić swoją sylwetkę i wzmocnić mięśnie, ale także osobom prowadzącym siedzący tryb życia, po kontuzjach i z wadami postawy, a także kobietom w ciąży. Przygodę z nordic walking można rozpocząć w dowolnym momencie. Ważne jest, by przy stawianiu pierwszych kroków towarzyszył nam instruktor. To on pomoże dobrać odpowiednie do naszego wzrostu kijki, ułatwi opanowanie techniki marszu i nauczy przyjmować prawidłową postawę – wbrew pozorom bowiem, podczas samodzielnego spaceru łatwo o błędy. Przed rozpoczęciem spacerów, konieczne jest zaopatrzenie się w wygodne i stabilne buty na elastycznej, wytrzymałej podeszwie. Warto zadbać również o strój – powinien być dostosowany do pogody, nie może krępować naszych ruchów. Po takim przygotowaniu można przystąpić do samodzielnych treningów.

Ważna rozgrzewka

Pomimo iż chodzenie z kijkami jest bardzo proste, może grozić nam kontuzja, jeżeli nie wykonamy choćby krótkiej rozgrzewki. Wystarczy kilka prostych ćwiczeń. Po pierwsze, wielokrotne wznoszenie się na palcach – pozwoli rozgrzać mięśnie łydek. Po drugie, wymachy nóg w przód i tył, zakończone jaskółką – pozwolą na rozgrzanie mięśni ud. Ważne jest także rozciągnięcie i rozgrzanie mięśni górnych partii ciała. Do rozgrzania barków – możemy użyć naszych kijków, trzymane oburącz unosimy do góry i przenosimy za głowę. Istotne będzie również rozgrzanie nadgarstków, które wykonują dużą pracę podczas naszego chodzenia. Najlepiej żeby ćwiczenia rozgrzewające trwały około 10-15 minut.

Należy pamiętać, aby powtórzyć te ćwiczenia po zakończonym treningu, dzięki temu rozciągniemy mięśnie i zapobiegniemy powstaniu zakwasów.