Sposoby na ból głowy

13 września 2017

Atakujący z zaskoczenia ból głowy nie jest niczym przyjemnym. Zanim sięgniemy po tabletkę, warto jednak wypróbować domowe sposoby na jego uśmierzenie i wyeliminować potencjalne przyczyny jego występowania.

Ciepło i zimno

Bóle głowy mogą być złagodzone przez zimne lub ciepłe okłady. Zanurzenie stóp w ciepłej wodzie sprawia, że naczynia krwionośne rozszerzają się, płynie nimi więcej krwi, a więc zmniejsza się ciśnienie w naczyniach w mózgu. Ciepły okład można również przyłożyć na kark lub czoło. W ten sposób rozluźnimy napięte mięśnie. Warto też – przeciwnie – zastosować chłodny okład z zawiniętych w ręcznik kostek lodu lub zanurzyć dłonie w bardzo zimnej wodzie, ściskając i rozluźniając pięści. Niska temperatura zwęzi naczynia krwionośne, które przestaną uciskać na nerwy.

Pachnące ukojenie

Cząsteczki olejków eterycznych pobudzają zapachowe receptory w mózgu oraz aktywują wytwarzanie wykazujących działanie przeciwbólowe endorfin. Mogą być wykorzystane do masażu lub (w nierozcieńczonej postaci) do inhalacji wykonanej z pomocą kominka aromaterapeutycznego. Masaż wykonujemy miejscowo w okolicy skroni bądź karku lub też wcieramy olejek w małżowiny uszne. Uśmierzające działanie wykazuje olejek bazyliowy, lawendowy, hyzopowy, majerankowy i z mięty pieprzowej. Można wykorzystać też olejek geraniowy, eukaliptusowy czy z drzewa sandałowego.

Technika relaksu

Redukujące ból głowy odprężenie może pomóc osiągnąć odpowiednia metoda relaksu, dzięki której zwolnimy tempo, oczyścimy umysł, oderwiemy się od stresów dnia codziennego. Warto ćwiczyć odpowiednie techniki oddechu i wprowadzić w życie podstawowe zasady medytacji. Jeśli nie możemy pozwolić sobie na dłuższą chwilę w samotności, oddychajmy głęboko, licząc do dziesięciu, pomyślmy o przyjemnych przeżyciach lub posłuchajmy ulubionej muzyki.

Kojący łyk

Na ból głowy może pomóc… butelka wody. Potwierdzają to badania brytyjskich naukowców. Podzielili oni 34 pacjentów z bólami głowy na dwie grupy i podawali im płyny w różnych ilościach. Pierwsza grupa spożyła średnio około 500 ml wody, a druga około 750 ml. Eksperyment pokazał, że już w pierwszej grupie aż u 22 pacjentów woda przyniosła ukojenie w ciągu 30 minut od wypicia. Jednocześnie pamiętajmy o utrzymywaniu odpowiedniego nawodnienia organizmu przez cały czas. Nawet lekkie odwodnienie może doprowadzić do pojawienia się senności i bólów głowy przez nagromadzenie w organizmie toksyn.

Ciało w ruch

Jeśli dopadł nas ból głowy, warto wstać zza biurka i wyjść na świeże powietrze. Spokojny spacer, stretching czy lekki jogging dotlenią mózg, a porcja rześkiego powietrza pozwoli na szybsze unormowanie naszego ciśnienia i polepszenie samopoczucia poprzez efektywniejsze dostarczenie tlenu do komórek.

Zbliżenia, które leczą

Choć ból głowy nie zachęca do seksu, warto pamiętać, że ten jest świetnym sposobem na jego załagodzenie. W trakcie zbliżeń rozluźnia się bowiem ciało, normuje oddech, a umysł przestaje koncentrować się na niemiłym uczuciu. Dodatkowo pieszczoty uwalniają hormony szczęścia i miłości, a więc oksytocynę i endorfiny, które w działaniu przypominają morfinę, działając przeciwbólowo.

Śmiech na zdrowie

Najtańsze lekarstwo na świecie, a jakie skuteczne! Szczery śmiech przyspiesza bicie serca i poprawia ukrwienie ciała – przede wszystkim mięśni klatki piersiowej i twarzy. Dodatkowo sprawia, że głębiej oddychamy, co wpływa na lepsze dotlenienie mózgu i całego organizmu. Zwalcza też nadmiar adrenaliny, odstresowując i relaksując.

DZIAŁANIA ZAPOBIEGAWCZE

Odpowiednia dieta

Warto przyjrzeć się temu, co jemy na co dzień. Niektóre z produktów mogą sprzyjać częstszym bólom głowy. Ograniczmy przede wszystkim tłuszcze nasycone i trans oraz cukry, których najwięcej występuje w produktach mocno przetworzonych (np. gotowe dania, słodycze, parówki). Zwróćmy też uwagę na zawartość chlorku sodu (sól) w po- żywieniu. U niektórych migreny mogą pojawić się także przy nadmiernym spożyciu nabiału. Wyeliminujmy z diety kofeinę, nikotynę oraz alkohol.

Błogi sen

Badania naukowe wykazały, że zarówno niedostateczna ilość snu, jak i jego nadmiar mają wpływ na częstotliwość występowania bólów głowy. Gdy śpimy, nasz mózg odpoczywa i regeneruje się, stąd głęboki sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Naukowcy stawiają tezę, że na silne ataki migreny cierpią również ci, których sen jest niespokojny lub bywa często przerywany. Dla pełnej regeneracji potrzebujemy ok. ośmiu godzin snu. Dodatkowo ważne jest też odpowiednie miejsce wypoczynku. Sypialnia powinna być wywietrzona, z optymalną temperaturą. Ważny jest też materac o właściwym stopniu twardości oraz wygodna poduszka. Zadbajmy też o eliminację nadmiernego światła i dźwięków z otoczenia (warto rozpatrzeć użycie zatyczek do uszu).

TO POMOŻE!

  • Herbata imbirowa – rozgnieć ok. 2,5-centymetrowy kawałek imbiru, a następnie zalej go szklanką gorącej wody
  • Kapsaicyna (aktywny składnik pieprzu cayenne) – niewielką jego ilość nałóż do wnętrza otworu nosowego z tej strony głowy, w której odczuwasz ból
  • Cytryna – świeży sok z cytryny dodany do herbaty jest jednym z najlepszych lekarstw na bóle głowy. Skórkę zetrzyj na najdrobniejszych oczkach tarki, ugnieć i tę pastę połóż jako okład na czole i skroniach.

 

Marta Kwaśniewicz
Artykuł pochodzi z wrześniowego wydania magazynu Strefa Zdrowia dla Każdego