Wyśpij się w ciąży!

13 marca 2017

Oczekiwanie na narodziny dziecka wiele zmienia w życiu przyszłej mamy. Także w kwestii snu. Często trudno jej odnaleźć pozycję komfortową i bezpieczną – tak dla siebie, jak i dziecka.

Wielu kobietom w ciąży przebiegającej bez problemów czas ten kojarzy się m.in. z zaburzeniami snu. Ciało zmienia się, rosnący brzuch zaczyna szybko przeszkadzać w swobodnym obracaniu się na łóżku i przyjmowaniu dowolnego ułożenia. Dodatkowo pojawiają się dolegliwości i niepokoje, które nie sprzyjają wysypianiu się – bóle pleców, zgaga czy trudności w oddychaniu. A przecież spokojny sen jest warunkiem dobrego odpoczynku – tak przyszłej mamy, jak i jej dziecka. Co należy więc zrobić, by również w ciąży budzić się wypoczętą? Czy istnieje specjalna „ciążowa pozycja senna”?

Zanim położysz się do łóżka

Ciężarne muszą zwykle kilkukrotnie wstawać w nocy do toalety, rosnący płód naciska bowiem na pęcherz mamy, zmniejszając jego objętość. Każde wybudzenie oznacza problemy z wprowadzeniem się z powrotem w stan snu. Warto zatem zmienić nieco dobowy rytm przyjmowania płynów, pijąc więcej rano i po południu, mniej zaś wieczorem. O ile to tylko możliwe, nie należy również zaniedbywać ćwiczeń fizycznych. Nawet zwykłe spacerowanie poprawia krążenie żylne i zmniejsza ryzyko wystąpienia nocnych skurczów nóg. W czasie ciąży stosowanie tabletek nasennych jest zakazane, ale zdrowym sposobem na kłopoty ze snem może być przeczytanie rozdziału książki czy ciepła (nie gorąca!) kąpiel. Czynności te wyciszają bardzo skuteczne i pomagają się rozluźnić. Problemy z zaśnięciem mogą być także efektem zgagi, dlatego ostatni posiłek przed położeniem się do łóżka powinno się zjadać 1-2 godziny przed udaniem się na nocny spoczynek. Warto również unikać dań kwaśnych, pikantnych i smażonych.

Ułóż się wygodnie

W drugim i trzecim trymestrze ciąży niewskazane są układanie się do snu na plecach i na brzuchu. Druga z tych pozycji, w miarę rozwoju ciąży, dosyć szybko staje się po prostu niemożliwa. Odradza się także spanie na prawym boku. Pozycja ta sprzyja bowiem powstawaniu żylaków, zakrzepów i uciskaniu żyły głównej dolnej, przebiegającej po prawej stronie kręgosłupa, co obciąża nerki i może skutkować powiększeniem się obrzęków nóg. Cóż pozostaje? Bok lewy. Wybór lewej strony ciała zapewnia większy dopływ krwi do łożyska, a co za tym idzie – odżywienie i natlenienie dziecka. Nogi śpiącej powinny być lekko zgięte, dla większego komfortu można między kolana włożyć poduszkę. Poduszka, tym razem umieszczona pod brzuchem sprawdzi się także w przypadku bólu pleców oraz zgagi (wówczas poduszka powinna trafić pod tułów tak, by go lekko podnieść).

Dlaczego ciężarna nie powinna spać na plecach?

Spanie na plecach uznaje się za wybitnie niekorzystne. Potęguje ono bowiem bóle pleców, problemy z oddychaniem oraz trawieniem. Z racji tego, że pozycja ta wpływa negatywnie na intensywność przepływu krwi, może ponad miarę obniżać ciśnienie i sprzyjać pojawieniu się hemoroidów.

Justyna Wydra