Zdrowe śniadanie dla dziecka

22 sierpnia 2016

Według raportu CBOS, aż połowa polskich dzieci nie spożywa w domu pierwszego posiłku. To błąd, bowiem dzieci jedzące śniadania odznaczają się lepszą koncentracją, pamięcią, samopoczuciem oraz stanem zdrowia. Co powinno zatem znaleźć się w menu przedszkolaka lub ucznia?

U dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym dochodzi do intensywnego rozwoju umysłowo-fizycznego. Żeby odbywał się on prawidłowo, niezbędne jest m.in. dostarczanie organizmowi odpowiednio zbilansowanych, urozmaiconych posiłków. Co powinno się zawierać w pożywnym śniadaniu, a czego unikać?

Dobre składniki w posiłkach

Dania dla dzieci najlepiej tworzyć na bazie naturalnych, wysokiej jakości, nieprzetworzonych produktów spożywczych, które charakteryzują się największą wartością odżywczą. Zgodnie z zaleceniami Piramidy Żywienia i Aktywności Fizycznej menu należy przede wszystkim oprzeć o różnorodne warzywa i owoce, serwowane do każdego posiłku (proporcje warzyw do owoców – 3:1). Kolejnym ważnym elementem jadłospisu są produkty zbożowe pełnoziarniste lub o niewielkim stopniu przemiału, tj. pieczywo pełnoziarniste (warto sprawdzać etykiety produktów!), dania na bazie mąk razowych (np. naleśniki czy racuchy) czy naturalne płatki śniadaniowe (np. owsiane, jęczmienne, gryczane). W diecie dziecka nie powinno zabraknąć także źródeł białka, m.in. mleka i nabiału (u dzieci bez nietolerancji laktozy), ale koniecznie bez dodatku cukru czy barwników – najlepsze będą jogurty naturalne, twaróg, kefir czy maślanka. Serwowane z umiarem powinno być także wysokiej jakości mięso, np. domowe wędliny bez konserwantów i wzmacniaczy smaku (najlepiej cielęce czy drobiowe z mięsa z chowu bez antybiotyków). Na śniadanie można także zaserwować pasty kanapkowe z ryb, jaj lub warzyw strączkowych. Niemniej istotne jest regularne spożywanie nierafinowanych, tłoczonych na zimno olejów (np. rzepakowego, ryżowego, z pestek winogron) i orzechów (u niealergików). Zamiast soli poleca się używanie ziół. Nie można zapominać o odpowiednim nawodnieniu organizmu malucha – najlepsza w zaspokojeniu pragnienia będzie woda mineralna niegazowana (bez cukru!), a także niesłodzona herbata zielona, czerwona czy domowy kompot oraz świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne.

Składniki niewskazane w diecie

W diecie dziecka nie powinny znaleźć się produkty wysokoprzetworzone, rafinowane, ze sztucznymi dodatkami. Niedobrym pomysłem jest serwowanie na śniadanie parówek, wędlin z konserwantami i wzmacniaczami smaku, płatków śniadaniowych z cukrem i chemicznymi dodatkami czy słodzonych, sztucznie barwionych jogurtów lub serków. Niestety producenci umieszczają je nawet w produktach dla dzieci. Ich regularne spożywanie może powodować nadpobudliwość czy problemy emocjonalne, z koncentracją i nauką (głównie sztuczne barwniki), alergie (konserwanty, wzmacniacze smaku), nadwagę, próchnicę i problemy z koncentracją (nadmiar cukru) oraz mogą prowadzić do rozwinięcia się w przyszłości chorób krążenia (nadmiar soli). Absolutnie nie powinno się maluchom podawać dań przygotowanych z dodatkiem kostek „rosołowych”, przypraw do zup typu maggi czy vegeta. Nie dość, że opierają się one w głównej mierze na soli, to w ich składzie można znaleźć uczulające wzmacniacze smaku i barwniki.

Przykładowy jadłospis dla dziecka

Dzień 1.

  • Bułka pełnoziarnista z masłem, twarożkiem i warzywami sezonowymi (np. rzodkiewką, ogórkiem zielonym, papryką)
  • Szklanka wody mineralnej niegazowanej
  • Niewielkie jabłko

Dzień 2.

  • Płatki owsiane na mleku (lub wodzie) z nasionami sezamu i orzechami
  • Szklanka świeżo wyciskanego soku owocowego
  • Kilka suszonych owoców (np. moreli, żurawiny, śliwek)

Dzień 3.

  • Omlet z jednego jajka z warzywami (np. papryką, cebulą, cukinią)
  • Szklanka słabej herbaty zielonej/czerwonej
  • Połowa pomarańczy

Dzień 4.

  • 2 sztuki racuchów z mąki razowej z jabłkami
  • Domowy kompot bez cukru
  • Garść orzechów

Dzień 5.

  • Sałatka z makaronem pełnoziarnistym, jajkiem, papryką, zielonym ogórkiem, czarnymi oliwkami i olejem rzepakowym
  • Szklanka wody mineralnej niegazowanej
  • Niewielka gruszka