Nie daj się złości!

22 marca 2018

Negatywne emocje są obecne w życiu każdego z nas. Podpowiadamy, co zrobić, by sobie z nimi poradzić.

Wycofaj się

W nerwowej sytuacji możemy wypowiedzieć zdania, o których normalnie nawet byśmy nie pomyśleli. By poradzić sobie z negatywnymi uczuciami i nie dać się sprowokować – najlepiej się wycofać i zawiesić prowadzoną aktualnie rozmowę. Nawet 15 minut przerwy może zmienić bieg wydarzeń i pomóc się zdystansować. Chwila na przemyślenie i uspokojenie się pozwoli powrócić do dyskusji z jasnym umysłem.

Wyjaśnij

Kolejnym krokiem powinno być zastanowienie się, co spowodowało złość, np. osoba czy zdarzenie. Każdy ma prawo do przeżywania emocji, nawet tych negatywnych, i nie należy się przed nimi bronić. Następnie trzeba skonfrontować się ze złością i zastanowić się, czy jej źródło jest warte stresu. Po zaakceptowaniu sytuacji, zrozumieniu jej podłoża i wyciągnięciu wniosków zazwyczaj przychodzi pora na uspokojenie się.

Wyobrażaj sobie

Skuteczną metodą relaksującą w stresującej sytuacji, szczególnie gdy trzeba zachować fason, jest wizualizacja. Istnieje kilka sposobów jej zastosowania. Jedna z nich sugeruje, by skupić się na złości, wyobrazić sobie, że przeistacza się ona w czarną kulę, która znajduje się w naszym brzuchu, by następnie pozwolić jej powoli wydostać się przez pępek. Należy skupić się na uczuciu dyskomfortu spowodowanego wyobrażonym uciskiem kuli na skórę, a następnie na wrażeniu ulgi, gdy zła energia wydostaje się z ciała. Sposób ten pozwala szybko pozbyć się stresu, który jest hamulcem dalszych działań. Wyobraźnia pozwala też „urzeczywistnić” spontaniczne reakcje. Choć na zewnątrz nasze oblicze pozostaje niewzruszone, wewnątrz możemy wizualizować zabawne sytuacje z udziałem prowokatorów naszej złości. Psychologie często wskazują, że ten najprostszy mechanizm „zemsty” działa bardzo skutecznie, szybko przynosząc uczucie ulgi i uspokojenie. Jak działa? Podczas kłótni można wyobrazić sobie, że nasz rozmówca jest śmiesznie ubrany czy uczesany lub mówi w zabawny sposób.

Wyładuj się

Złość w naszym organizmie wywołuje nie tylko napięcia psychiczne, ale również  fizyczne. Kumuluje się w nas negatywna energia, którą można ujarzmić za pomocą technik relaksacyjnych lub zlikwidować, „zmuszając” ciało do pozbycia się jej poprzez aktywność fizyczną. Najlepiej wybrać zajęcia na świeżym powietrzu – szybki marsz, bieg, jazdę na rowerze. Wykonywane ćwiczenia powodują zmęczenie, ale także przynoszą ulgę poprzez spadek napięcia.

Wykrzycz emocje

Nie powinno się tłumić złości – jest ona zupełnie naturalna. Bardzo dobrą metodą, by się jej pozbyć, jest krzyk. Najlepiej znaleźć ustronne miejsce (np. las czy łąkę za miastem) lub nawet użyć poduszki, która stłumi dźwięk, a następnie wykrzyczeć wszystkie żale, niepowodzenia, niesprawiedliwości i inne powody, które wywołały złość. Równie skuteczny jest płacz, pisk, a nawet głośny śpiew. Wiele osób odczuwa też ulgę, głośno przeklinając. Należy jednak pamiętać, aby nie szkodzić innym osobom i krzyczeć w odosobnieniu.

Wypuść złe emocje

Negatywnej energii można pozbyć się, wyładowując złość na konkretnym przedmiocie, np. worku treningowym, ale także poduszce czy miękkim fotelu. Polecane są też delikatniejsze formy takie jak darcie na strzępy lub cięcie nożyczkami kartki papieru czy starej gazety. Choć wydawać by się mogło, że zachowania tego typu nie przystoją dorosłym, to – jak zapewniają psychologowie – najlepszy sposób, by nie gromadzić negatywnej energii w sobie i zapobiec nagłym wybuchom złości, nie raniąc przy tym innych.

Wycisz się

Skutecznym sposobem na ataki złości jest medytacja. Aby osiągnąć relaksacyjny efekt, należy usiąść wygodnie i skoncentrować się na swoim oddechu. Głębokie i długie wdechy oraz wydechy wprowadzają ciało w spokojny rytm i odprężają. Pozwalają też ostudzić złe emocje i świadomie przeanalizować źródło złości oraz zdecydować o dalszych krokach.

Wyraź się w liście

To sprawdzona metoda na upust negatywnych emocji, polepszenie nastroju i uzyskanie spokoju. Do osoby, która spowodowała naszą złość, można napisać list lub e-mail, które nie zostaną wysłane (koniecznie trzeba sprawdzić, czy pole adresata jest puste). W takiej sytuacji można sobie pozwolić na dokładne opisanie sytuacji z własnej perspektywy nawet z użyciem kąśliwych czy niemiłych słów. Po napisaniu takiej wiadomości powinno się ją dokładnie przeczytać, przeanalizować i… skasować lub zniszczyć.

Wyciągnij rękę

Wiele osób nie potrafi poradzić sobie samodzielnie ze złością. W takiej sytuacji należy poprosić o pomoc kogoś bliskiego.  Jeśli chce się uniknąć wciągania w swoje sprawy znajomych lub efekt takich rozmów nie jest zadowalający, należy udać się do psychologa. Terapia nie jest niczym wstydliwym – pomaga zrozumieć siebie, uporać się z emocjami i zadbać o prawidłowe relacje międzyludzkie.

Tekst: Marta Grabiec