ODKWAŚ SIĘ!

30 sierpnia 2017

Zakwaszony organizm funkcjonuje wadliwie, powodując liczne problemy zdrowotne. Przyczyna leży w błędach żywieniowych, a najlepszą metodą na przywrócenie równowagi kwasowo–zasadowej organizmu jest dieta odkwaszająca. Jakie są jej zalecenia?

Naturalne pH krwi człowieka jest lekko zasadowe i wynosi 7,35–7,45. Parametr ten ulega zmianie pod wpływem diety, a właściwie pierwiastków i związków chemicznych dostarczanych wraz z pożywieniem. Odczyn zasadotwórczy wykazują: magnez, potas, sód, wapń, tlen, żelazo, chrom, selen, cez, german, rubid, bor i cynk. Kwasotwórcze są natomiast: chlor, siarka, fluor, brom, jod, miedź, fosfor oraz krzem. W idealnej diecie stosunek tych pierwiastków powinien wynosić 80:20 (przy rozkładzie składników 55–60 proc. energii z węglowodanów, 25–30 proc. energii z tłuszczów i do 12–14 proc. energii z białka). U większości Polaków jest jednak odwrotnie – według statystyk na zakwaszenie cierpi aż 80 proc. Europejczyków. Organizm człowieka stale dąży do utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej m.in. poprzez samoczynną regulację ilości wydalanego dwutlenku węgla czy usuwanie nadmiaru związków zasadowych lub kwasowych przez nerki lub skórę. Mechanizmy te nie zawsze są wystarczające i konieczne jest ich wspomaganie poprzez wprowadzenie zmian w sposobie żywienia.

Zakwaszony

Kiedy dieta opiera się głównie na produktach zakwaszających, organizm musi zużywać ogromne pokłady energii, aby utrzymać pH krwi na właściwym poziomie. Problem zakwaszenia sygnalizują takie objawy jak: częste bóle głowy, niestrawność i nudności, goryczkowy smak w ustach, podkrążone oczy oraz mroczki przed oczami, niedoskonałości skóry, obłożony język i generalne osłabienie psychofizyczne. W zaawansowanym stadium zakwaszenia istnieje duże prawdopodobieństwo rozwinięcia się poważnych chorób, np. cukrzycy, depresji, osteoporozy, nadciśnienia tętniczego krwi, nowotworów, zwyrodnienia stawów czy otyłości. Osoby z kwaśnym odczynem krwi często uskarżają się także na problemy z koncentracją, zaburzenia snu, wypadanie włosów, łamliwość paznokci, nerwobóle oraz nawracające infekcje.

Plus czy minus?

Kiedy podejrzewamy zakwaszenie, warto wykonać badania, które pozwolą określić poziom pH organizmu. Jedną z najskuteczniejszych metod jest badanie laboratoryjne krwi (gazometria określająca poziom gazów we krwi) oraz całodobowy bilans moczu. W aptekach dostępne są także paski wskaźnikowe (lakmusowe) do samodzielnego pomiaru pH uryny. Próby pobiera się pięć razy dziennie – pierwszą zaraz po przebudzeniu, kolejne co kilka godzin w ciągu dnia. Z otrzymanych wyników należy stworzyć wykres i odczytać wynik. Jeśli przedstawia on linię prostą lub delikatnie wznoszącą się, oznacza to, że organizm jest zakwaszony. Gdy z połączenia punktów utworzył się zygzak, czyli pomiary różniły się w ciągu dnia – utrzymana jest równowaga kwasowo-zasadowa. Wahania pH w ciągu dnia wynikają bowiem ze zmiany składu moczu i są efektem przyjmowania pokarmów. Najniższe pH obserwujemy po przebudzeniu, najwyższe natomiast po spożyciu obfitego posiłku.

Niezakwaszony

Nawet mocno zakwaszony organizm można przywrócić do równowagi w nieinwazyjny sposób, czyli poprzez zmianę nawyków żywieniowych. Stosowanie się do zaleceń diety odkwaszającej w krótkim czasie zmniejsza natężenie, a nawet eliminuje dotychczasowe dolegliwości zdrowotne. Najważniejszą zasadą jest ograniczenie spożycia substancji o odczynie kwaśnym, a zwiększenie konsumpcji tych o charakterze zasadowym. Warto wyeliminować z jadłospisu wszelkie posiłki wysoko przetworzone (np. gotowe dania, produkty typu fast food), w zamian sięgając po warzywa łodygowe, korzeniowe i liściaste, bulwy, grzyby, orzechy, a także owoce zasadotwórcze. Nie należy zapominać o piciu dużych ilości wody (30 ml na każdy kilogram masy ciała), która ma właściwości silnie odkwaszające. Najlepszym wyborem jest ta określana jako alkaliczna zjonizowana, która z uwagi na nasycenie aktywnym wodorem działa podobnie do wody ze źródeł leczniczych. Proces wydalania kwasów metabolicznych z organizmu wspomagają również regularne ćwiczenia fizyczne, wykonywane codziennie i trwające minimum 30 min.

Tekst: Ewa Chmielarz
Artykuł pochodzi z wakacyjnego wydania magazynu „Strefa Zdrowia dla Każdego”

SPRAWDŹ, CZY MASZ ZAKWASZONY ORGANIZM

  •  Często zapadasz na bakteryjne i wirusowe zakażenia, takie jak grypa i przeziębienia?
  •  Masz mało energii i często czujesz się zmęczona/-y?
  •  Odczuwasz bóle mięśni, kości lub kręgosłupa?
  •  Cierpisz na osteoporozę?
  •  Masz problemy z pęcherzykiem żółciowym?
  •  Masz przesuszoną skórę, włosy tracą blask i wypadają? Cera obfituje w niedoskonałości – wypryski, egzemy i zaczerwienienia?
  •  Masz problemy z koncentracją i częściej zdarza Ci się o czymś zapomnieć?
  •  Twoja waga nie jest stabilna, tj. łatwo tyjesz, trudniej chudniesz?
  •  Miewasz wahania nastroju?

Jeśli większość odpowiedzi jest pozytywna, czas na rozpoczęcie diety zasadowej.