Sposoby na chrapanie

9 stycznia 2017

Chrapanie nie jest chorobą, a skutecznie utrudniającym życie objawem utrudnionego przepływu powietrza przez gardło. Według badań symptom ten dotyczy ponad 13 milionów Polaków. W większości przypadków, by pozbyć się tego uciążliwego problemu, wystarczy zastosować się do kilku wskazówek.

Zdrowy tryb życia

Osoby mające kłopoty z utrzymaniem właściwej wagi ciała chrapią znacznie częściej i głośniej niż osoby szczupłe. Zwykle wiąże się to z odkładaniem tkanki tłuszczowej w okolicach szyi (pod samą skórą, jak i na tkankach, z których zbudowane jest gardło). W efekcie utrudniony jest przepływ powietrza w układzie oddechowym i obniża się sprężystość języczka i podniebienia miękkiego. Aby zapobiegać nadwadze, poprawić napięcie mięśni i zapewnić sobie spokojny, głęboki sen, niezwykle ważne jest więc dbanie o dobrze zbilansowaną dietę oraz systematyczną dawkę ruchu.

Atmosfera w sypialni

Suche powietrze wysusza błonę śluzową, która sprzyja chrapaniu. Należy więc regularnie wietrzyć sypialnię, używać nawilżacza (lub wieszać na kaloryferze mokry ręcznik) i utrzymać w pomieszczeniu odpowiednią temperaturę. Ta właściwa powinna nocą wahać się w granicach 18-20˚C. Prawidłowa wilgotność powietrza to natomiast ok. 50 proc.

Pozycja w trakcie snu

Chrapaniu zapobiega sypianie na boku, sprzyja natomiast leżenie na plecach. W pozycji „na wznak” język pod wpływem siły ciążenia przemieszcza się w stronę gardła, zawężając drogi oddechowe (cieśń gardła oraz kanał nosogardła). Warto też unieść nieco wezgłowie łóżka – w ten sposób poniesie się też głowa oraz tułów, co ułatwi utrzymanie odpowiedniej pozycji przeciwdziałającej chrapaniu.

Odpowiednia poduszka

Zbyt wysokie ułożenie głowy i szyi zaburza prawidłowy sen, a w wyniku nieprawidłowej pozycji ciała dochodzi do zwężania dróg oddechowych. Powinno się więc zainwestować w poduszkę, która pozwoli na prawidłowe podparcie kręgosłupa, szyi i głowy. Dobrym rozwiązaniem będzie zakup anatomicznej poduszki (np. z pianki termoelastycznej lub lateksu), która dostosowuje się do kształtu, ale też ułożenia głowy i szyi.

Bez używek

Zarówno alkohol, jak i nikotyna sprzyjają chrapaniu. Pierwsza z używek doprowadza do zwiotczenia (obniżenia napięcia) mięśni gardła i języka. Nikotyna powoduje zaś, że w tchawicy i krtani zalega ślina, która utrudnia wydobywanie się powietrza z płuc, podrażnia gardło i doprowadza do obrzęku, wysuszania i niedokrwienia błon śluzowych. Najlepiej zrezygnować z ich stosowania co najmniej cztery godziny przed snem.

Dbanie o zdrowie

Chrapanie wywołują także wszelkie infekcje przebiegające z katarem, które zmuszają do oddychania ustami. W takim przypadku należy zadbać o drożność górnych dróg oddechowych. Warto zastosować płukanki, spraye z soli morskiej czy krople do nosa. Powinno się także sięgnąć do domowej apteczki. Pomóc może herbata z pokrzywy, która ma działanie przeciwzapalne lub ziołowe płukanki z korzenia winorośli czy kory dębu. Dzięki nim osuszona zostanie błona śluzowa gardła i nosa, a przez to poprawi się przepływ powietrza.