Wiosenne postanowienie: rzuć palenie!

21 marca 2018

Teoretycznie aż 80 proc. palących Polaków chce przestać palić. W praktyce udaje się to jednemu na dwudziestu. Tylko pomyśl – komu uda się wyzwolić z tego zgubnego nałogu, ten znajdzie się w chlubnym i ekskluzywnym klubie „siłaczy”! Już choćby ta perspektywa powinna zmotywować do rozstania się z nikotyną… A to dopiero początek profitów, jakie otrzymuje ten, kto rzuci palenie.

Dlaczego tak trudno to zrobić?

Odpowiedź na to pytanie jest dosyć prosta. Z papierosów zrezygnować ciężko, ponieważ… uzależniają. Udowodniono, że palenie prowadzi do podwyższenia poziomu dopaminy w mózgu – neuroprzekaźnika „zadowolenia”, odpowiedzialnego m.in. za odczuwanie przyjemności podczas spożywania smacznego posiłku, występowanie efektu „motyli w brzuchu” u zakochanych, motywację do działania oraz radość płynącą z obcowania z innymi ludźmi. Amatorzy „dymka” twierdzą dodatkowo, że palenie uspokaja, relaksuje, bywa chwilą tylko dla siebie, przerwą w pracy, okazją do poplotkowania, no i świetnie komponuje się z kuflem piwa w pubie… Tyle że w wielu pubach palić dziś nie wolno, przerwy na papierosa wkrótce prawdopodobnie trzeba będzie odrabiać, a odpowiednich dawek dopaminy można dostarczać sobie innymi sposobami. Dalsze argumenty za rzuceniem palenia? Proszę bardzo, oto one:

PIENIĄDZE

Ile dziennie przepala ich palacz? Powiedzmy, że zużywa paczkę papierosów na dobę. Przyjmijmy, że cena pojedynczego opakowania to 15 zł. Rocznie daje nam to 15 zł x 365 dni… 5475 zł na rok. Dysponując taką kwotą, można zrealizować tyle marzeń! Wyjechać na wakacje życia. Zrobić studia podyplomowe. Zaopatrzyć się w nowy sprzęt sportowy. Zorganizować urodziny w najlepszym lokalu… Tyle możliwości, ile wyobraźni. Wystarczy porzucić nałóg.

URODA

Jak wiadomo, palacze mają szarą cerę, żółte zęby i paznokcie, zmarszczki i nieświeży oddech. Do tego łamią im się włosy. Nie pomogą regularne wizyty w SPA, wklepywanie kremów z wysokiej półki i zaprzyjaźnienie się z najlepszą kosmetyczką w okolicy. Nikotyna przyspiesza proces starzenia się komórek. Rezygnacja z palenia go spowolni.

KONDYCJA

Po wejściu na trzecie piętro rozpaczliwie łapiesz się za serce? Nie biegasz, bo szybko robi Ci się słabo, niedobrze i masz wrażenie niedostatku tlenu? Rzuć palenie, a szybko przekonasz się, że z Twoją kondycją nie jest tak źle, a Twoje płuca są dostatecznie pojemne.

GŁOS

Szczególnie jeśli jest Twoim narzędziem pracy, powinien być „jak dzwon” – mocny, donośny, czysty. Palenie go osłabia, zasnuwa chorobliwą chrypką, powoduje, że wypowiedzi przerywa kaszel. Rozstań się z papierosami i znowu mów własnym głosem.

ZDROWIE

Jeśli planujesz starać się o dziecko – rzuć palenie, gdyż papierosy obniżają płodność (szczególnie męską). Chcesz mieć zdrowe potomstwo – nie pal przy nim! Nie chcesz umrzeć na raka: płuc, krtani, gardła, żołądka, pęcherza moczowego? Przestań palić! Chcesz dożyć swoich lat bez zawału, wylewu i udaru mózgu? Natychmiast rozstań się z papierosami, a po piętnastu latach ryzyko zdrowotne spadnie do poziomu osoby, która nigdy nie paliła.

Pierwszy krok

Czy czujesz już odpowiednią motywację do rzucenia palenia? To dobrze. Bo pierwszym, podstawowym warunkiem do tego, by podjąć skuteczną walkę z nałogiem, jest szczera chęć do tego, by ją wygrać. By się maksymalnie zmotywować, warto rozpisać na kartce bilans zysków i strat wynikających z palenia. Kartkę trzeba złożyć na czworo, włożyć do kieszeni i nosić zawsze ze sobą. Wyciągać i czytać za każdym razem, gdy przychodzi ochota na „dymka”. Metodę motywacyjną można wesprzeć z pomocą znajomych, rodziny itp. – powiedzieć im o swoich planach i poprosić, by nas wspierali w trudnych momentach.

Metoda farmakologiczna

Pozwala rezygnować z papierosów stopniowo, łagodniej niż radykalne ich rzucenie z dnia na dzień. Rynek apteczny oferuje szeroki wybór specyfików obniżających głód nikotynowy, m.in. gumy do żucia, tabletki, plastry itp. Lekarz może przepisać któryś z silniejszych preparatów dostępnych na receptę, np. wareniklinę.

Metoda Easyway – psychologiczna

Brytyjski lekarz Allen Carr zmagał się z tytoniowym nałogiem trzydzieści lat. Bez większych efektów. Wreszcie, w roku 1983 odkrył, dlaczego nie potrafi odstawić papierosów i co powinien zrobić, by osiągnąć wreszcie sukces. A skoro go osiągnął, zaczął dzielić się z innymi swoim odkryciem. Carr twierdzi, że w nałogu tytoniowym wcale nie chodzi o fizyczne skutki odstawienia papierosów (są stosunkowo niewielkie). Tak naprawdę boimy się, że bez „dymka” nie poradzimy sobie ze stresem, utracimy radość życia i zdolność koncentracji, w zamian fundując sobie niekończą- cy się koszmar nieustannej tęsknoty za papierosem. Skorzystanie z metody Easyway wymaga uczestniczenia w płatnych sesjach antynikotynowych. Ich skuteczność szacuje się na 70%.

Kiedy zacząć? Dziś!

A może by tak… po prostu, z dnia na dzień przestać palić? Na przykład 1 stycznia albo 1 września, albo w dniu urodzin, albo imienin. Albo… Specjaliści twierdzą, że największą szansę na rozstanie się z nałogiem mają osoby, które rzucają go od razu, nagle i spontanicznie. Co więcej, jak by to paradoksalnie nie brzmiało, szanse rosną z każdą kolejną próbą rozstania.

By je zmaksymalizować, warto się przygotować:
• pozbądź się z domu papierosów, zapalniczek, popielniczek,
• wypierz przesiąknięte dymem ubrania,
• poproś znajomych o to, by się przy Tobie powstrzymali od palenia,
• znajdź sobie nowe hobby, najlepiej sportowe (jeden papieros wypalony przed treningiem i niechęć do sięgnięcia po kolejny gwarantowana!),
• kup przezroczystą świnkę-skarbonkę, do której trafiać będą pieniądze codziennie oszczędzane na niepaleniu,
• przygotuj się na trudne początki i głód nikotynowy oraz jego objawy: rozdrażnienie, niepokój, lęk, powracanie myślą do czynności palenia,
• uświadom sobie, że może być ciężko, a potem pomyśl, że wiosna za pasem, najwyższy więc czas na zdrowy spacer. Szybkim krokiem, bez zadyszki i bez papierosa!

Justyna Wydra
Artykuł pochodzi z marcowego wydania magazynu „Strefa Zdrowia dla Każdego”