Stawy zawsze w ruchu

16 sierpnia 2013

Stawy pracują dla nas właściwie cały czas. Dopóki nie bolą, zapominamy, że istnieją. A przecież chrząstka stawowa zużywa się wraz z wiekiem. Dobrze zadbać o nią już teraz. Tym bardziej, że bez zdrowych stawów niemożliwe jest sprawne poruszanie się.

Do prawidłowego funkcjonowania stawy wymagają zdrowej chrząstki stawowej, mazi stawowej oraz wydolnych więzadeł, mięśni i ścięgien, a także optymalnego ukrwienia i unerwienia. Jeśli jeden z tych elementów szwankuje, czujemy ból, mamy problem z poruszaniem się. Początkowo dolegliwości mogą się pojawiać po wysiłku fizycznym, łatwo je wtedy zignorować. Z czasem ból się nasila i jakakolwiek aktywność staje się niemożliwa.

Popełniane błędy

Zdaniem specjalistów coraz młodsze osoby doświadczają zmian degeneracyjnych w stawach. Przyczynami są m.in. zła dieta, a wraz z nią nadwaga, bo każdy dodatkowy kilogram obciąża stawy. Siedzący tryb życia, w tym spędzanie wielu godzin za biurkiem w jednej pozycji, prowadzi do unieruchomienia stawów i pozbawia tlenu tkanki okołostawowe. Na stawy niekorzystnie wpływa też noszenie butów na wysokich obcasach (zmuszają do przyjęcia nieprawidłowej i nienaturalnej pozycji ciała, przez co stawy, np. kolanowe, są jeszcze bardziej obciążone) oraz stres i długotrwałe napięcie, powodujące usztywnienie stawów. Wszystkie te działania prowadzą wprost do zwyrodnień stawowych, które mogą się pojawić się w każdym wieku.

Zacznij od ruchu

Aktywność fizyczna wzmacnia mięśnie (które są dodatkowym wsparciem dla stawów) i dotlenia wszystkie tkanki – dlatego jest tak ważna w profilaktyce zwyrodnień stawowych. Dodatkowo ruch powoduje zmianę ciśnienia i nacisku na powierzchnię stawową, co sprawia, że płyny odżywcze są wciskane i wyciskane z chrząstki. Oczywiście nie powinny to być ćwiczenia mocno obciążające (np. bieganie na długie dystanse), a raczej dłuższa aktywność o niedużej intensywności, jak długie spacery, nordic walking, jazda na rowerze, pływanie.

Ruch jest wskazany dla tych, którzy doświadczają zwyrodnień – przekonanie, że aktywność może pogorszyć ich stan, jest błędne. Ważne jednak, by zestaw ćwiczeń został dobrany indywidualnie przez fizjoterapeutę, terapeutę manualnego lub osteopatę i by chory konsekwentnie stosował się do zaleceń.

Jedz zdrowo

Właściwa dieta jest tak samo ważna dla stawów jak ruch. Żywność bowiem jest naturalnym źródłem substancji, które budują kości i stawy. Niektóre produkty wręcz zapobiegają stanom zapalnym, a nawet są pomocne w ich leczeniu.

Warto włączyć do codziennego menu nabiał (czyli źródło białka, które jest budulcem chrząstki stawowej) oraz produkty bogate w kwasy omega-3, miedź i mangan. Znajdziemy je m.in. w rybach morskich, oleju lnianym i rzepakowym, oliwie z oliwek, czosnku, orzechach włoskich.

Można wspierać stawy suplementami diety, ale pamiętajmy, że one nie regenerują chrząstki stawowej, a jedynie mogą ją wspomagać lub pomagać w przebudowie chrząstki.