5 zalet zdrowotnych jedzenia warzyw sezonowych

14 czerwca 2017

O tym, że warzywa są niezbędnym elementem diety, przekonywać nie trzeba. Mniej oczywiste jest, że niektóre jarzyny mogą być zdrowsze od innych. Podstawowym kryterium, którym należy się kierować przy komponowaniu jarzynowego posiłku, jest sezonowość. Dlaczego?

  1. Świeże

Najwięcej związków odżywczych i składników mineralnych posiadają świeże warzywa. Produkty magazynowane w chłodniach stopniowo tracą swoje wartości odżywcze. Najmniej trwałe są warzywa o jadalnych liściach, czyli sałata, szpinak, szczaw oraz cykoria. Ponadto poza sezonem uprawy prowadzi się w szklarniach lub tunelach foliowych, co także wpływa na zmniejszenie ilości syntezowanych przez rośliny witamin i minerałów – przede wszystkim ze względu na ograniczony dostęp promieni słonecznych.

  1. Zdrowe

Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia zalecają, by w codziennej diecie przynajmniej połowę składników stanowiły warzywa. Są one źródłem błonnika pokarmowego, który reguluje pracę jelit i obniża poziom cholesterolu. Część z nich zawiera znaczne ilości białka (np. zielony groszek, brukselka, jarmuż), skrobi (bób, korzeń pietruszki, seler), beta-karotenu (brokuły, kabaczek, warzywa liściaste) i witaminy C (warzywa kapustne, papryka, chrzan). Zielone warzywa to bogate źródło kwasu foliowego, witamin z grupy B oraz K i PP. Spożywanie różnorodnych warzyw sezonowych pomaga zachować równowagę kwasowo-zasadową organizmu, zapobiega infekcjom, chorobom serca, a nawet obniża ryzyko niektórych nowotworów.

  1. Smaczne

Każda ingerencja człowieka w naturalny proces wzrostu i dojrzewania warzyw wpływa na ich smak – najczęściej niekorzystnie. Wystarczy kupić pomidory zimą, by się o tym przekonać. Warzywa sezonowe, uprawiane w optymalnych dla nich warunkach klimatycznych, zachowują wszystkie swoje właściwości nie tylko zdrowotne, ale i smakowe.

  1. Lokalne

Import to kolejny czynnik, który ma wpływ na ograniczenie wartości odżywczych warzyw. Produkty, które mają dotrzeć na drugi koniec świata, są zrywane, zanim jeszcze dojrzeją. Transportowane na duże odległości w celu właściwego ich zabezpieczenia są opryskiwane konserwantami i substancjami grzybobójczymi, które mają zapewnić im świeży i dorodny wygląd. Dlatego warzywa importowane zawsze będą mniej wartościowe niż lokalne. Żywieniowcy twierdzą nawet, że najzdrowsze są rośliny pochodzące z upraw znajdujących się nie dalej niż 50 kilometrów od naszego miejsca zamieszkania.

  1. Tanie

W przypadku warzyw sezonowych producenci nie muszą ponosić dodatkowych nakładów na przechowywanie i transport plonów, więc i same produkty są tańsze. Dotyczy to szczególnie warzyw od lokalnych producentów. Warto więc zaopatrywać się w jarzyny na pobliskich bazarach i targach.

Ewa Popielarz