6 sposobów na uniknięcie zatrucia pokarmowego

16 sierpnia 2017

Fantastyczna pogoda, cudowne plenery, słodkie lenistwo i czas spędzany w towarzystwie najbliższych. Tak powinny wyglądać idealne wakacje, jednak ten błogi nastrój może zepsuć zatrucie pokarmowe, które lubi atakować zwłaszcza latem. Czy da się go uniknąć? Tak! Wystarczy stosować się do sześciu głównych zasad.

1. Ponieważ latem szczególnie szybko rozwijają się bakterie, wirusy i pasożyty, które są odpowiedzialne za stan zapalny przewodu pokarmowego, przed każdym posiłkiem myj ręce przy użyciu mydła i ciepłej wody. Alternatywnie możesz wykorzystać preparaty antybakteryjne w postaci żelu, pianki, kremu czy chusteczek.

2. Unikaj jedzenia w przydrożnych, niesprawdzonych barach – zwłaszcza lodów i deserów chłodzonych. Niektóre z takich miejsc nie przestrzegają obowiązujących zasad sanitarnych albo odpowiedniej higieny podczas przygotowywania posiłków. Często potrawy są rozmrażane i ponowne zamrażane, co sprzyja uaktywnieniu się gronkowca złocistego.

3. Surowe mięso oraz ryby przechowuj w szczelnie zamkniętym pojemniku w lodówce i wyciągaj bezpośrednio przed obróbką lub podaniem. Rozmrażaj je w lodówce, ponieważ w obniżonej temperaturze namnażanie bakterii jest ograniczone, zawsze w naczyniu i pod przykryciem. Unikniesz w ten sposób zakażenia innej żywności, np. poprzez krew z surowego mięsa, w której może znajdować się gronkowiec lub salmonella. Jedzenie, którego nie zamierzasz od razu spożyć, schowaj do lodówki, gdy ostygnie.

4. Dokładnie myj wszystkie owoce i warzywa. Chorobotwórcze drobnoustroje rozwijają się lub bytują także na nich. Nie wiadomo, w jaki sposób i gdzie były wcześniej przechowywane, jak wiele osób miało z nimi kontakt oraz jakich nawozów używano. Jeśli dojdzie do zatrucia, zrezygnuj z jedzenia owoców i warzyw – nie tylko dlatego, że mogą być źródłem problemu. Zawierają one błonnik pokarmowy, który – przez zwiększoną absorpcję wody – może pogłębić typowe dla zatrucia odwodnienie.

5. Pij wyłącznie przegotowaną lub butelkowaną wodę – unikaj wody z kranu lub studni. Spożywanie płynów potencjalnie zanieczyszczonych, z niewiadomego źródła bądź przygotowanych w niehigienicznych warunkach, to pierwszy krok do zatrucia pokarmowego. Infekcja może pojawić się także po wypiciu butelkowanego napoju podanego z kostkami lodu przygotowanymi z nieprzegotowanej, zakażonej wody.

6. Na tydzień przed wyjazdem, zwłaszcza do egzotycznych krajów, zacznij przyjmować probiotyki, dzięki którym układ pokarmowy wzbogaci swoją naturalną florę bakteryjną. Organizm jest wówczas mniej narażony na niekorzystne oddziaływanie chorobotwórczych drobnoustrojów. Środki te stymulują układ odpornościowy do bardziej wytężonej pracy, poprawiają pracę jelit i pomagają w szybszym pozbywaniu się bakteryjnych toksyn z organizmu.