Dlaczego warto jeść śniadania

18 czerwca 2015

Pierwszy posiłek dnia spełnia większą rolę niż tylko uzupełnienie zapasu energetycznego na rozpoczynający się dzień. Okazuje się, że fakt regularnego jedzenia śniadań ma również wpływ na nasze zdrowie.

Nawet do 10 milionów Polaków (czyli prawie co czwarty obywatel) zaczyna dzień bez śniadania. To błąd, bowiem posiłek ten zapewnia organizmowi aż 25 proc. energii w ciągu dnia, a jego pominięcie sprawia, że sami pozbawiamy się dawki składników mineralnych, glukozy i energii, które są niezbędne organizmowi po nocnej regeneracji. To, czy i co zjemy rano, decyduje o kondycji fizycznej oraz psychicznej w pierwszej części dnia. Lekarze przekonują, że śniadanie nie tylko dodaje energii, ale także poprawia nastrój, zmniejsza ryzyko podatności na stres i przynosi wiele korzyści dla naszego zdrowia.

Na zdrowie!

Osoby jedzące śniadania mają niższy poziom glukozy oraz insuliny we krwi, co bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy lub choroby wieńcowej serca. Dodatkowo regularne jedzenie pierwszego posiłku w ciągu dnia sprawia, że zmienia się profil lipidowy, tj. zmniejsza się stężenie cholesterolu, triglicerydów i cholesterolu LDL we krwi, których wysokie poziomy odpowiedzialne są za występowanie chorób układu naczyniowo-sercowego. Jak wykazały długofalowe badania australijskich naukowców, osoby, które w dzieciństwie nie jadały regularnie śniadań, miały wyższy poziom cholesterolu i większy obwód w talii niż ich rówieśnicy, którzy je spożywali.

Klucz do prawidłowej wagi

Brak pierwszego posiłku wpływa negatywnie na jakość działania układu pokarmowego. Wydajność trawienia największa jest rano, spadając w ciągu dnia do poziomu, który wieczorem powoduje – zamiast spalania kalorii – magazynowanie ich w postaci tkani tłuszczowej. Aktualne badania dotyczące wpływu jedzenia śniadania na poziom BMI (body mass index) potwierdzają, że regularne spożywanie pierwszego posiłku pozwala zapobiegać otyłości i utrzymać prawidłową wagę (analiza porównania BMI w grupie ponad 4200 dzieci). Wnioski były jednoznaczne – osoby niespożywające śniadań miał wyższy poziom BMI niż ich regularnie jedzący te posiłku rówieśnicy. Mitem są zatem twierdzenia, że pomijanie śniadania pozwala zredukować masę ciała.

Śniadanie powinno się jeść najlepiej bezpośrednio po wstaniu z łóżka (do dwóch godzin), ale nie później niż do godziny 10 rano.

40_54036_40