Fizyczna bliskość zwiększa pozytywne uczucia

AdobeStock_25372226_20210901-193905_1

Harry Harlow, amerykański psycholog, prowadził w latach pięćdziesiątych XX wieku słynne badania nad rezusami. Małym małpkom, oddzielonym od mamy, dano do wyboru dwie figurki – jedną drucianą, ale dającą jedzenie, i drugą – miłą w dotyku, przypominającą dorosłą małpkę, ale nie karmiącą. Małe małpki wybierały zawsze tę drugą, dobrą do przytulenia postać.

Wyniki obserwacji dzieci pozbawionych fizycznego i emocjonalnego kontaktu z osobami bliskimi, jakie przeprowadził w tym samym czasie René Spitz, skłoniły do przyjęcia podobnych wniosków. Idea mówiąca, że preferujemy ludzi i rzeczy, które są fizycznie bliższe, nie jest nowa. Nawet w języku potocznym znajduje ona swoje odzwierciedlenie w powiedzeniu mówiącym o „koszuli bliższej ciału". Od dawna sugerowano, że osoba lub obiekt wydaje się być bardziej atrakcyjny jeśli tylko umieścić je w odpowiedniej odległości.

W artykule opublikowanym w piśmie Personality and Social Psychology Bulletin naukowcy z Korei Południowej i Singapuru, kierowani przez profesora Ji-eun Shina opublikowali wyniki badań mających ustalić w jaki sposób odległość drugiej osoby wpływa na jej postrzeganie. W badaniu proszono męskich uczestników o ocenę siedzących obok kobiet. W jednej z grup badanym mężczyznom polecono przeczytanie nieznajomej kobiecie fragmentu z adaptacji Romea i Julii. Podczas eksperymentu słuchaczka siedziała w odległości 80 cm lub 150 cm od czytającego. Następnie mężczyźni byli proszeni o określenie stopnia jej atrakcyjności. Ogólnie rzecz biorąc, w przekonaniu badanych kobieta siedząca bliżej zazwyczaj wydawała się bardziej atrakcyjna. Jednak bardziej pogłębiona analiza danych wykazała, że dotyczyło to tylko mężczyzn, którzy pozostawali wolni, nie zaś tych którzy pozostawali w związkach.

W innym eksperymencie badanym przedstawiono wizerunki twarzy ośmiu kobiet, które były oceniane pod względem atrakcyjności. Obrazy były prezentowane w parach, gdzie jedna z prezentowanych twarzy wygladała na bliższą niż druga. Zarówno badani mężczyźni, jak i kobiety stwierdzili, że lubią twarze, które wydawały się bliższe. Ten efekt był silniejszy u mężczyzn, którzy w wywiadach deklarowali niższe zadowolenie ze swoich związków. W jeszcze innym eksperymencie mężczyźni-single zostali poproszeni o obejrzenie filmu wideo przedstawiającego kobietę (ocenioną wcześniej przez innych uczestników badania jako „umiarkowanie atrakcyjną") w odległości 60 cm lub 150 cm od aparatu, patrzącą bezpośrednio w obiektyw. Ponownie uczestnicy potwierdzili, że bardziej lubią obserwowaną postać gdy stoi bliżej. Stojąca bliżej kamery kobieta wydała się im również bardziej przystępna, co znalazło wyraz w odpowiedziach na pytanie czy można byłoby z powodzeniem zaprosić ją na randkę. Jak można się domyślać częściej tego zdania byli mężczyźni osiągający wyższe wyniki na skali mierzącej poczucie samotności.

Zebrane dane pozwoliły naukowcom na sformułowanie wniosków wspierających obiegową prawdę, mówiącą że bliskość wzmacnia odczuwanie sympatii. Co ciekawe, wydaje się to dotyczyć również świata przedmiotów. Mniejsza odległość dzieląca badanych od hamburgera korzystnie wpływała na oceny jego atrakcyjności. Dzieje się tak, ponieważ zdaniem badaczy, bliskość odczytujemy jako sygnał zachęcający do interakcji. Trzymanie się na dystans np. w środkach transportu publicznego traktujemy natomiast jako wyraz potrzeby izolacji i brak zachęty do rozmowy. Zwłaszcza dla osób samotnych, ktoś kto wysyła sygnał „przystępności" może wydawać się bardziej atrakcyjny.

Jak to wyjaśnić?

Być może z naszego punktu widzenia potrzeba po prostu mniej wysiłku psychicznego i fizycznego, aby zaprzyjaźnić się z osobą, która jest otwarta.

W opisanym badaniu naukowcy skupili się głównie na męskich postawach wobec kobiet, ponieważ, jak twierdzą, mężczyźni cześciej interpretowali fizyczną bliskość jako oznakę zainteresowania, co z kolei wpływa na postrzeganie przez nich kwestii atrakcyjności. 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://estrefazdrowia.pl/

Do wszechobecnej reklamy piwa zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Gdzie się obejrzeć, napotykamy komunikat – piwo gasi pragnienie, integruje, bawi, relaksuje i świetnie smakuje. W powszechnej opinii ucho...
7982 Odsłony
Rozmowa z Agnieszką Łucjanek – psycholożką, terapeutką, koordynatorką merytoryczną Pozaszkolnej Placówki Specjalistycznej SCOLAR. Pracuje w Poradni dla dzieci z Autyzmem i ich Rodzin w Instytucie Psyc...
5895 Odsłony
Cała prawda o dietetycznym detoksie. Raz na jakiś czas nachodzi nas nieodparta ochota na „odtrucie" lub „oczyszczenie" organizmu z nagromadzonych toksyn. Z reguły w okolicach świąt poja­wia się myśl, ...
5006 Odsłony
Gelotolodzy, czyli naukowcy zajmujący się badaniem śmiechu przekonują, że uśmiech na twarzy może podnieść odporność organizmu, skrócić okres rekonwalescencji po chorobie i przedłużyć życie – nawet o s...
4272 Odsłony
​Popularne diety kuszą obietnicą szybkiej utraty zbędnych kilogramów. Czy redukcja masy ciała i efekt jo-jo stanowią nieodłączny duet? W ponad 90 proc. przypadków za otyłość i nadwagę odpowiedzialny j...
4171 Odsłony
Na łamach magazynu naukowego „Journal of Personality and Social Psychology" badacze z University of British Columbia poinformowali, że wdychanie naturalnego zapachu partnera może pomóc kobietom rozład...
4100 Odsłony
PROGRAM PROWADZONY PRZEZ CENTRALĘ FARMACEUTYCZNĄ CEFARM SA  logotype cefarm