Jakie zalety i wady wiążą się posłaniem dziecka pod opiekę wykwalifikowanej placówki?
Przede wszystkim należy podkreślić, że zdaniem psychologów dziecko powinno pójść do żłobka nie wcześniej niż około 12. miesiąca życia. Do tego czasu potrzebuje ono w sposób szczególny bliskości osób, które je dobrze rozumieją i potrafią odpowiedzieć na jego potrzeby. Bez wątpienia jednym z kluczowych argumentów przemawiających na korzyść instytucji żłobka jest możliwość nawiązania i podtrzymywania kontaktów oraz więzi z rówieśnikami. Wczesna socjalizacja, czyli uspołecznienie dziecka odgrywa pozytywną rolę w jego późniejszym rozwoju. W rzeczy samej to jedno z naczelnych zadań żłobka. Dzięki kontaktom z grupą rówieśniczą w życiu dziecka zachodzi wiele istotnych zmian. Z początku mogą pojawić się związane z tym trudności, jednak przebywanie w grupie daje mu sposobność do zdobycia wielu nowych doświadczeń zazwyczaj niedostępnych w domu. W nowych warunkach dziecko może się uczyć poznawać myśli i potrzeby innych, współczuć, panować nad emocjami i wyrażaniem własnych stanów. Codzienne kontakty w ramach małej społeczności pozwalają dziecku na naukę przestrzegania norm, współdziałania, rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie w różnych sytuacjach. Dzięki zajęciom i zabawie z innymi dziećmi nabywa ono wiedzę o sobie i otaczającym świecie. Warto zaznaczyć, że na tym etapie rozwoju dzieci uczą się głównie poprzez naśladowanie – innych dzieci i opiekunów – dzięki czemu o wiele szybciej nabywają nowe umiejętności. Maluchy niezwykle łatwo się zniechęcają, kiedy pojawiają się trudności – w żłobku mają szansę nauki, jak się z czymś uporać. Dzięki przykładowi rówieśników czy opiekunek chętniej ponawiają próby. Dotyczy to również nauki przestrzegania zasad. Obserwacja zachowań rówieśników, którzy podporządkowują się narzuconym regułom, powoduje, że dziecko również zaczyna się do nich stosować mimo początkowych oporów. Podobnie możliwość podpatrywania niepożądanych zachowań kolegów i związanych z tym konsekwencji w postaci kar może studzić zapał dziecka do nieprzestrzegania obowiązujących zasad. Warto również podkreślić, że kontakt z grupą rówieśniczą daje szansę tak zwanej ekspozycji społecznej, dzięki czemu w późniejszym wieku dziecko jest mniej narażone na stres związany z wchodzeniem w nowe, publiczne sytuacje, na przykład w przedszkolu czy szkole.
Dzięki nim możliwe staje się wzbogacenie wiedzy, słownictwa, umiejętności dziecka. Poprzez zabawę w ramach zajęć plastycznych, ruchowych, gimnastycznych, logarytmicznych i językowych stymulowane są jego kompetencje poznawcze – myślenie, zapamiętywanie, uwaga, koncentracja, a także sprawność fizyczna i manualna. Tego rodzaju wszechstronne zajęcia uczą systematyczności, samodyscypliny, obowiązkowości, cierpliwości. Pobudzają wyobraźnię, kreatywność, umiejętności wyrażania siebie, jednocześnie ugruntowując wiarę we własne możliwości. Jednym z ważniejszych argumentów na korzyść żłobków jest też to, że w tych placówkach mamy do czynienia z osobami wykwalifikowanymi, które dbają o harmonijny rozwój swoich wychowanków. Daje to możliwość szybkiego rozpoznania i zdiagnozowania ewentualnych nieprawidłowości w rozwoju czy słabszych stron dziecka, a także dostosowania zajęć do jego wieku i potrzeb czy też podjęcia koniecznej terapii. Nie trzeba dodawać, że wiedza, którą dysponują wychowawcy częstokroć jest znacznie bardziej wszechstronna i pogłębiona niż ta, którą posiadają rodzice. Żłobek to także szansa dla dziecka poznania bodźców, których brakuje w jego domowym otoczeniu. Oznacza to, że w warunkach żłobka możliwe staje się bardziej urozmaicone stymulowanie zmysłów dziecka poprzez różnorodne zajęcia, wykorzystywanie pomocy edukacyjnych i zabawek czy organizowanie gier. Uczęszczanie do żłobka jest również okazją do oswojenia się z codziennym harmonogramem dnia i powtarzającymi się czynnościami. Stanowi to wstęp do nauki systematyczności i porządku, a jednocześnie jest sposobem na ustabilizowanie chaotycznej rzeczywistości. Dzięki powtarzającej się sekwencji następujących po sobie wydarzeń (poranne mycie, śniadanie, zabawa, obiad, leżakowanie, zabawa, podwieczorek) świat dziecka uzyskuje walor przewidywalności i stałości, co jest konieczne dla jego poczucia bezpieczeństwa. 0
Najczęściej pojawiającym się w tym miejscu argumentem jest prawdopodobieństwo infekcji i wyższe ryzyko zachorowań. Oczywiście w warunkach, w jakich funkcjonują obecnie żłobki, nie można tego wykluczyć. Warto jednak pamiętać, że dzięki zachorowaniom dzieci zyskują szansę na wzmocnienie systemu immunologicznego. Często można też spotkać się z opinią, że żłobek uniemożliwia rodzicom rozwijanie głębszej więzi z dzieckiem, obserwowania postępów w jego rozwoju, uważniejszej opieki i zaspokajania indywidualnych potrzeb dziecka. Czym kierować się przy wyborze żłobka? Z pewnością nie zaszkodzi zwrócić uwagę na stan techniczny, wyposażenie, czystość placówki, jej usytuowanie, bliskość terenów zielonych lub ruchliwej ulicy. Warto też uwzględnić odległość żłobka od domu. Im dalej jest on umiejscowiony, tym wcześniejsze będą pobudki i późniejsze powroty do domu. W niektórych żłobkach rodzice otrzymują możliwość wzięcia udziału w zajęciach razem z dzieckiem. To dobra okazja, by zaznajomić się z metodami pracy wychowawczyń, atmosferą miejsca, liczebnością grup dzieci.